onsdag 2 maj 2012

Varför skolan gör mig galen.

(Det här betyder inte att jag bestämt mig för att hoppa av, jag satt bara och funderade och vart irreterad)

1. Jag stör mig något vansinnigt på att våra uppgifter ska vara så låsta. Vi skulle hålla tal i höstas, jag älskar att hålla tal, jag vart jätteglad och ville prata om hajar. Jag tycker om hajar. Vi var tvugna att prata om vår favoritlåt. Sen var vi tvugna att ta upp en massa löjliga punkter om varför det var vår favoritlåt. Samma sak när vi skulle skriva en uppsats, vi var tvugna att skriva om uppväxten. Självklart måste vissa grejer vara med: inledning, sammanfattning, källor osv. Sen kan jag förstå att vi måste skriva en fakta text eller en debatterande text, men varför måste de bestämma vad den ska handla om? Sen är det väl klart att det ibland är något tema projekt man håller på med, men varför måste saker vara 100% styrt varje gång? Hur mycket utvecklas man då?  Och hur kul tycker man att det är? BULLSHIT.

2. Jag har valt att gå hotell och turism, det är bara mitt fel, men jag tycker fortfarande att det är tråkigt att prata om service. Service är sunt förnuft. Du är trevlig på jobbet, även mot människor du privat skulle slå in skallen på. Jag tycker det är slöseri med tid att läsa om. Sen har jag valt det, men tråkigt är det fortfarande.

3. Man blir behandlad som att man vore 10 bast. Jag är inte mogen jämt och ständigt, men min snart 59-årig mamma kan vara den barnsligaste jag träffat ibland. Då skrattar folk och tycker "åh, vilken livsglädje!". Till mig säger dom "du är dum i huvudet och jag vägrar respektera dig förrän du ändrat på dig". Jag kommer från en hel blodslinje av barnsliga människor, jag är inte ung och dum, jag är bara så här. Plus att jag inte är så särskilt barnslig av mig heller, men är du inte dödsallvarlig 24/7 blir du behandlad som en efterbliven. Det är ju uppmuntrande.

Jag älskar att lära mig saker. Jag älskar att läsa och skriva, men jag vill göra det om saker jag tycker om. Jag vill läsa psykologi, filosofi, geografi, italienska. Jag vill inte jogga eller lära mig om Arlandas terminaler. Jag kommer aldrig jobba på Arlanda. Vi kan ju välja till 2 stycken kurser som i-val, men det finns en enda enkel anledning till varför jag går i gymnasiet, och det är för att få gymnasiekompitens. Om jag då får den, men ändå inte har någon högskolekompitens, kommer jag ändå bara ha lågavlönade yrken hela livet, som jag även får utan gymnasiekompitens. Med andra ord måste jag läsa svenska som i-val om jag någon gång ska utbilda mig till något annat.

Jag ska väl ge Praktiska en chans, men skolan är nog inte min grej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar